Дошкільна освіта










БАЗОВИЙ КОМПОНЕНТ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ


      Базовий компонент дошкільної освіти, що є Державним стандартом дошкільної освіти в Україні, було затверджено 12 січня 2021 року. Нова редакція документа дозволяє продовжити реформу дошкільної освіти з урахуванням наступності між дошкільною та початковою освітою. Затверджений стандарт забезпечить підвищення якості дошкільної освіти в Україні та приведення її до відповідності міжнародним стандартам. В основу документа покладено ідеї гуманістичної педагогіки, патріотичного та громадянського виховання. Оновлений документ заснований на компетентнісному підході, як і Державний стандарт початкової освіти. Докладніше дізнатися про Базовий компонент дошкільної освіти можна за посиланням.

ВЕБІНАРИ «ЯКІСНА ДОШКІЛЬНА ОСВІТА В УКРАЇНІ»


          У грудні 2020 року розпочалась серія вебінарів «Якісна дошкільна освіта в Україні», які триватимуть і протягом січня-лютого 2021 року. Дізнаватись про вебінари, а також переглядати їх можна на Facebook-сторінці МОН. Під час першого вебінару йшлося про міжнародні критерії якості дошкільної освіти, світову практику дослідження за методикою ECERS-3 та план дослідження в Україні. З відеозаписом вебінару можна ознайомитись за посиланням. На другому вебінарі було охоплено такі теми: структура, зміст та достовірність шкали ECERS-3, а також процедура дослідження за цією методикою. Спікери поділились і тим, як використовувати друковане видання ECERS-3 під час щоденної роботи в дитсадку. Вебінар можна переглянути за посиланням. Докладніше про саму методику ECERS-3 дізнавайтесь на сайті Міністерства і освіти науки України. Якщо після перегляду вебінарів у вас залишились питання стосовно ECERS-3, то їх можна поставити у формі за посиланням. Ми відповімо на запитання під час наступних вебінарів.

  НУМО – ПЛАТФОРМА РОЗВИТКУ ДОШКІЛЬНЯТ

        Взаємодія з однолітками та батьками, вміння робити вибір, відповідальність, креативність і самоусвідомлення – ці навички з-поміж тих, які важливо розвивати у дітей віком 3-6 років, і під час формування яких дітям потрібна допомога дорослих – вихователів у дитячих садках і батьків. Розібратись у цьому допомагає платформа numo.mon.gov.ua і чат-бот НУМО у Viber чи Telegram, які запустили Міністерство освіти і науки України та Дитячий Фонд ООН (ЮНІСЕФ) в Україні.    

          Мета сервісів – надати вихователям і батькам інструменти для розвитку в дітей необхідних навичок навіть в умовах пандемії коронавірусу. Чат-бот – це віртуальна програма-співрозмовник, яка надає користувачеві інформацію на його конкретний запит. Поради, які розсилає Numo_bot, формує команда фахівців у сфері психології та педагогіки, яким довіряють освітяни й батьки дошкільнят. Зокрема, це дитячий сімейний психолог Світлана Ройз і експерти Всеукраїнського фонду «Крок за кроком». Слід зауважити, що чат-бот адаптований під дітей із різним життєвим досвідом. Тому він буде корисний і для тих, хто має змогу відвідувати садочки, і для тих, хто через карантин перебуває на домашньому навчанні.

           Крім чат-боту, поради про гармонійний розвиток дошкільнят можна знайти на онлайн-платформі НУМО numo.mon.gov.ua. На сайті доступні усі 16 навичок, важливих для гармонійного розвитку дошкільнят, та інформація про те, як їх пропрацьовувати через прості вправи та завдання. З-поміж навичок – взаємодія з дорослими, креативність, відповідальність і вміння робити вибір, здоровий спосіб життя, цифрова грамотність тощо. Всього на сайті міститься більше 160 порад, які допоможуть гармонізувати розвиток дитини, підготувати їх до школи і зробити щасливими. Безліч захопливих ігор і занять чекають на допитливих дітлахів. Нумо розвивати дошкільнят разом!


ЯКІСНА ДОШКІЛЬНА ОСВІТА: ПОКАЗНИКИ ТА ПОРАДИ ЇХНЬОГО ВПРОВАДЖЕННЯ

Міністерство освіти і науки України спільно з Українським інститутом розвитку освіти, ЮНІСЕФ та Всеукраїнським фондом «Крок за кроком» створили публікації «Що таке якісна дошкільна освіта» та «Ключові показники якості дошкільної освіти». 

Публікація «Ключові показники якості дошкільної освіти» допоможе розкласти кожен показник на чіткі критерії та зрозуміти, яким чином їх досягати. Таких критеріїв загалом десять й вони охоплюють всі напрями організації освітнього процесу: від облаштування простору до процесу управління.

У матеріалі «Що таке якісна дошкільна освіта» представлено показники якості дошкільної освіти в розрізі щоденної діяльності дітей, зокрема: гра, взаємодія та спілкування, формування життєвих та академічних навичок, безпека, освітнє середовище, розклад дня. За допомогою цієї публікації є можливість переглянути те, яким чином у дитсадку забезпечуються всі показники якісної дошкільної освіти під час щоденних занять дітей.

Докладніше про обидві публікації можна дізнатись на сайті МОН за посиланням. 


МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ ТА УПРАВЛІНЦІВ

Серія вебінарів для підвищення рівня обізнаності щодо психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами та турботи про психічне здоров’я дітей під час навчання. Вебінари відбудуться впродовж січня-червня 2021 року. Для участі необхідно зареєструватись за посиланням. Докладніше про цикл вебінарів – на сайті МОН.

Серія вебінарів «Якісна дошкільна освіта в Україні» продовжується. Наступні вебінари відбудуться 26 січня, 2 лютого та 9 лютого 2021 з 14:00 до 16:00. Усі їх можна буде переглянути на Facebook-сторінці Міністерства освіти і науки України. 

Під час вебінарів буде висвітлено такі теми: простір, умеблювання та повсякденні практики особистого догляду для дошкільнят, мовлення, грамотність, види навчально-пізнавальної діяльності, взаємодія та структурування програми в дитсадку за методикою ECERS-3. Під час усіх вебінарів спікерки надаватимуть практичні поради для педагогів й управлінців сфери дошкільної освіти.


ПІДСУМКИ ЗМІН У ДОШКІЛЬНІЙ ОСВІТІ В 2020 РОЦІ

Наостанок пропонуємо вам згадати 2020 рік – у спеціальному матеріалі Міністерство зібрало ключові зміни і новації у дошкільній освіті, які відбулись протягом вже минулого року. Зокрема, тут – нові місця для дошкільнят, Базовий компонент дошкільної освіти, Концепція розвитку дошкільної освіти та спрощені умови роботи і відкриття закладів дошкільної освіти.

Ознайомлюйтесь із повним переліком і деталями за посиланням.



Створення комунікативного середовища у віддаленному режимі_коворкінг для менеджерів дошкільної освіти (директорів, вихователів-методистів)

Сутність дистанційного навчання  в закладі дошкільної  освіти  полягає  в  забезпеченні  взаємодії  між  учасниками  освітнього  процесу,  зокрема  в  налагодженні  комунікації  між  вихователем, дітьми,  батьками та дітей  між собою.  Спільна  діяльність педагогів,  батьків, дітей у закладі освіти і онлайн, в інформаційно-освітньому середовищі, дає змогу враховувати індивідуальні особливості кожної  дитини;  сприяти  її  всебічному  розвитку, використовуючи  інноваційні можливості;  підготувати до  навчання  в  Новій українській  школі,  а також залучити батьків до процесу навчання,  виховання  й розвитку власних дітей.
     Комунікативний  простір  має  вибудовуватися  на основі  принципів універсального дизайну,  що спрямовані  на  проектування  освітнього  середовища,  комунікації,  застосування  інформаційних технологій  чи  послуг  онлайн,  що  є  доступними,  зрозумілими  для  всіх  учасників  освітнього  процесу  та  відповідають  вимогам  спільного  користування.
        Сталих  вимог  щодо  реалізації  дистанційного  чи  змішаного  навчання  не  існує,  оскільки  кожен  педагог,  маючи право  на  академічну  свободу, творчістЬ  підходить до  цього завдання  відповідно  до  вимог  освітньої  програми,  рівня розвитку дітей своєї групи, їхніх вікових та Індивідуальних особливостей. Водночас  варто  зазначити,  що  цільовою  аудиторією  дистанційного  навчання  є  діти  разом із батьками. 
Успішні практики застосування технологій та інстументів дистанційної взаємодії демонстрували педагоги ЗДО №19. 36, 55. 


Комунікативний простір в ЗДО із застосуванням інформаційних технологій та послуг онлайн.



         Перед управлінською командою закладу в умовах карантину та подальшої невизначеності поставлено низку питань. Як  забезпечити  педагогічним  працівникам  оперативний спільний доступ до документів закладу освіти? Які  сервіси  й  платформи  є  оптимальними  для  організації освітнього  процесу  в  дистанційному  форматі  для  конкретного закладу освіти? Як організувати ефективну комунікацію з батьками вихованців? Як  налагодити  командну  роботу  працівників  закладу  у віддаленому режимі?   Як здійснювати віддалену координацію дій та контроль за якістю роботи?  Як забезпечити сприятливий психологічний клімат у колективі?  Методичний напрям діяльності  закладу освіти пов’язаний із недостатньою кількістю  адаптованих  до  конкретних  технічних  й  організаційних  умов  у  закладі  освіти практико орієнтованих  методичних розробок щодо комунікації в умовах карантину,  якими могли б  скористатися  педагоги.  Комунікативний простір забезпечується застосуванням інформаційних технологій чи послуг онлайн, що є доступними, зрозумілими для всіх учасників освітнього процесу та відповідають вимогам спільного користування. 

          Для визначення доцільних онлайн-інструментів 23-24 вересня 2020 за планом РМЦ дошкільної освіти проведено онлайн мозковий штурм «Сучасні форми та методи організації освітнього середовища в ЗДО в умовах карантину» за допомогою  веб-сервісу Tricider. В заході взяли участь 15 педагогів, директори, вихователі-методисти закладів дошкільної освіти. 

За результатами мозкового штурму визначені онлайн-інструменти, а саме:

платформа для організації методичного супроводу Google classroom; 

сервіз для організації відеозв’язку Zoom;

сервіс месседжер для організації комунікації Viber;

хмарний сервіс для роботи з діловою документацією Google Drive.

Ознайомитися з пропозиціями та ідеями учасників  мозкового штурму за посиланням 

Програма підготовки дитини до школи

       Дитина пізнає світ, отримуючи певні знання і навички, а завдання батьків і педагогів — зробити цей процес цікавим і змістовним. Успішність дитини багато в чому залежить від рівня підготовки до навчання в школі. Вміння рахувати, писати цифри, самостійно складати речення та розповіді, розвинуті навички просторового орієнтування, слухового сприймання, читання, порівняння, послідовного рахунку є важливим етапом цієї підготовки. Провідний український інтернет-проект «Розвиток дитини» пропонує батькам та вихователям план підготовки із спеціально підібраними завданнями, які допоможуть дитині в цікавій і невимушеній формі підготуватися до школи.

      Ця програма інтелектуального розвитку дитини допоможе вашій дитині в ігровій формі ознайомлюватись з навколишнім світом, розвивати логіко-математичну, комунікативну, емоційну компетентність, сприятиме розвитку уваги, пам’яті, самостійності і посидючості. Завдання підібрані таким чином, щоб відбувалось чергування різних видів діяльності – усних, практичних, творчих. Головне, не поспішати відповідати за дитину, а надати їй час для роздумів та обмірковувань.
      Програма розроблена на 54 дні (9 тижнів). Кожен тиждень триває 6 днів і завершується улюбленим завданням для дітей – розмальовкою вихідного від навчання дня! Розпочати її виконання ви можете у будь який зручний для вас час, починаючи з першого дня першого тижня. Не перевантажуйте дитину, виконання завдань розраховано на 15-20 хвилин у день. Якщо дитина проявляє ознаки втоми, необхідно змінити вид діяльності, зробити перерву, а потім знову повернутися до роботи.

Програма підготовки дитини до школи

Проблеми дистанційної освіти дошкільнят  Круглий стіл "ДВ" 

              .

Публікація  за посиланням   https://drive.google.com/drive/u/0/folders/172UGf1fXzgPUXRwmfKI__IbxZtcZzOET


Як повернути дітей в садок: поради для вихователів від Світлани Ройз.

        Дитяча та сімейна психологиня Світлана Ройз спільно з ЮНІСЕФ, ГО “Смарт освіта” та Міністерством освіти і науки підготували порадник для вихователів, як повернути дітей до садків після карантину.


          Порадник для вихователів містить чіткі рекомендації закладам щодо повернення дітей: які запитання ставити, щоб вивчити емоції дітей; як обговорити з дітьми нові правила взаємодії одне з одним – як спільно домовитись про ці правила і показати їх через малюнки; як компенсувати нестачу тактильної взаємодії; як з допомогою ZOOM-конференції полегшити адаптацію та зменшити тривожність у дітей тощо.

Вимоги до Зустрічі, або що таке дистант із дошколятами?

Методичні акценти від проф. Катерини Крутій щодо організації дистантної освіти дошкільників.

Вчимо і навчаємось на карантині: зміни в системі освіти

       Усі зміни в освітньому процесі, впроваджені через карантин, відтепер зібрано на окремому інформаційному ресурсі.  Міністерство освіти і науки України за підтримки Швейцарської Конфедерації в рамках впровадження Швейцарсько-українського проєкту DECIDE – «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» розробило окремий інформаційний ресурс http://mon-covid19.info  Відтепер усі зміни в освітньому процесі, впроваджені через карантин розміщено на єдиному сайті.


         Він містить ключову інформацію про зміни в роботі дитячих садків, шкіл, закладів ПТО, університетів та коледжів. Зокрема, тут розміщено актуальну інформацію про завершення навчального року в школах, цьогорічне ЗНО та вступну кампанію. 
     Сайт також містить корисну інформацію для педагогів – щодо режиму роботи, зарплат, відпустки, атестації, заповнення класних журналів, інструментів для дистанційного навчання тощо. На інфоресурсі також зібрано контакти установ і служб, які стануть у нагоді, якщо потрібно буде уточнити інформацію. 
      У разі змін режиму карантину або ухвалення через нього нових рішень у системі освіти інформація на сайті оновлюватиметься.

Трикутник, Квадрик та Кружко про особливості української мови

              Всі 26 серій дитячого серіалу «Говоримо українською» вже доступні для перегляду. Вивчайте правила та особливості, властиві українській мові разом з дітьми. Цей анімаційний проект  – створено телеканалом  ПЛЮСПЛЮС за підтримки Міністерства культури України для популяризації української мови серед дитячої аудиторії. В проекті були задіяні мовознавець Олександр Авраменко та психологиня Світлана Ройз.
Перегляд

Час для супергеройських справ удома!   

      Міністерство охорони здоров’я України, телеканал ПЛЮСПЛЮС та громадська організація “Червоний Хрест” створили відеоролик для дітей, які перебувають удома на карантині 

50 обов'язкових завдань для дошкільників на карантині         Проект «Розвиток дитини» пропонує батькам, вихователям та вчителям п’ятдесят розвивальних завдань та розмальовок для розвитку навичок аналітичного, логічного, творчого мислення, довільної уваги, зорової пам’яті, дрібної моторики та загальної ерудиції.


        Виконання запропонованих завдань сприятиме формуванню у дітей позитивного ставлення до навчання, вихованню впевненості у собі та своїх освітніх можливостях, що є важливою запорукою всебічного розвитку дитини та впевненого засвоєння нею шкільної програми в подальшому.

Скарбничка ігор для домашнього вжитку, які сподобаються дітям і дорослим

         В зв’язку з ситуацією, що наразі склалася в Україні та світі, ми продовжуємо друкувати матеріали, які можуть урізноманітнити дозвілля ваших дітей під час тривалого перебування вдома. 
 
      У  статті пропонуються ідеї різних видів ігор для дітей — аудіальних, вербальних, «тихих», рухливих, «соціальних», настільних та багатьох інших. Ці ігри здатні не просто відволікти дитину від навчання, поліпшити її настрій, але й всебічно розвивати її.

Дошкільна освіта має бути якісна і доступна


    У профільному комітеті відбулися слухання на тему «Стан і проблеми законодавчого забезпечення розвитку дошкільної освіти в Україні».

     Голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак. За даними Держстату, в сільській місцевості лише 56,2 відсотка дітей дошкільного віку (3—5 років) відвідують садки. Водночас у містах дошкільною освітою охоплено 74,4 відсотка малюків. Таку статистику оприлюднили учасники слухань на тему «Стан і проблеми законодавчого забезпечення розвитку дошкільної освіти в Україні», що відбулися у Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. Народні депутати запросили до дискусії представників центральних органів виконавчої влади, освітніх департаментів ОДА, науковців, керівників та працівників дошкільних закладів, представників громадських організацій.
       «Комітет розуміє необхідність змін у дошкільній освіті і визначає їх одним з пріоритетів своєї діяльності», — наголосив голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак. Нині у комітеті працює робоча група з розроблення законопроекту «Про дошкільну освіту». Попередній його варіант («Про внесення змін до Закону «Про дошкільну освіту») було подано до Верховної Ради низкою народних депутатів на чолі із заступником голови комітету Сергієм Колебошиним. «Ми вирішили його відкликати, — уточнив Сергій Колебошин, — щоб попрацювати над концептом дошкільної освіти».Сергій Бабак нагадав: тривалий час наше суспільство сприймало дошкільну освіту як щось другорядне, незначуще і необов’язкове. Хоча світ уже давно інвестує значні ресурси у розвиток цієї освітньої ланки, розуміючи, що саме у ранньому віці закладається підґрунтя для подальшого успіху дитини, її гармонійного розвитку. 
      На проведеній під егідою ЮНЕСКО у 2010 році профільній конференції було зазначено: освіта та турбота про дітей раннього і дошкільного віку є першим фундаментальним кроком до створення багатства народу. За словами академіка-секретаря відділення загальної педагогіки Національної академії педагогічних наук Світлани Сисоєвої, в Україні дошкільну освіту сприймають переважно як освіту дітей віком від трьох років. Малюки від народження до двох років залишаються поза увагою державних інституцій. Водночас саме в цьому віці закладаються майбутні когнітивні здібності людини. «За деякими дослідженнями, у віці 6—9 місяців закладаються здібності, від яких залежить, як дитина писатиме, читатиме чи опановуватиме математику», — наголосила представниця НАПН. «Ми плануємо розробити програму раннього розвитку дитини віком від 0 до 2 років», — повідомила Світлана Сисоєва. Серед іншого НАПН пропонує створити систему навчання молодих матерів, розвивати неформальну дошкільну освіту, а також створювати у садках групи раннього розвитку дітей та розширювати соціально-педагогічний, психологічний та медичний патронат сімей, у яких зростають малюки раннього віку. 
      Потребує перегляду і зміст дошкільної освіти, адже відчувається значний розрив між тим, що дитина має знати й уміти після закінченні дитсадка і при зарахуванні до школи.  За даними Держстату, які під час слухань озвучила заступник міністра освіти Любомира Мандзій, станом на 1.01.2019 р. в Україні функціонувало 14 898 закладів дошкільної освіти, які відвідувало 1 млн 278 тис. 237 дітей (у попередньому році таких закладів було на 9 більше). Крім того, функціонують дошкільні групи при закладах загальної середньої освіти.  У містах розташовано лише 39 відсотків садочків, проте саме там виховується майже 76 відсотків дітей відповідного віку. У мегаполісах дошкільні заклади переповнені, попри те що там періодично відкривають нові садки. 
     Дошкільні дитячі заклади відчувають справжній кадровий голод, тому що праця вихователів недооцінена. Вони є найбільш соціально незахищеними, мають найнижчу серед усіх педагогічних працівників зарплату, найбільше навантаження (30 годин на тиждень) та зазвичай змушені працювати на 0,85—0,9 ставки. Не дивно, що в садках є чимало незаповнених вакансій. Учасники слухань запропонували запровадити багатоканальне фінансування цієї ланки освіти. У проекті рекомендацій, які мали бути ухвалені за підсумками дискусії, пропонувалося внести зміни до Бюджетного кодексу — передбачити видатки з державної скарбниці на відкриття нових комунальних садків та дошкільних відділень. Крім того, парламентарії радять передбачити освітню субвенцію для здобуття обов’язкової дошкільної освіти 5-річних дітей та малюків з особливими освітніми потребами за принципом «гроші йдуть за дитиною».

Дошкільна освіта на порозі змін

           Міністерство освіти та науки одним з пріоритетів роботи нової команди оголосило реформу дошкільної освіти, зокрема зміну змісту дошкільної освіти, щоб діти приходили до Нової української школи більш підготовленими.


"Для нас уже стає очевидним, що не може бути хорошої шкільної освіти, якщо в перший клас приходять неготові діти, а тому зміни в дошкільній освіті ми хочемо зробити одним з своїх пріоритетів, а ефективний ранній розвиток - це те, що може забезпечити дитині привиття навичок, вміння спілкуватися з зовнішнім світом, розуміння своїх емоцій, емоцій інших, що вкрай буде необхідно в школі і без чого дуже складно успішно навчатися. А тому зміна змісту в дошкільній освіті, нові методики для вихователів — це те, над чим ми хочемо працювати", - сказала Новосад. Водночас вона зазначила, що над такою проблемою, як нестача дошкільних закладів освіти, розвиток мережі дитячих садочків та доступ до дошкільної освіти міністерство буде працювати разом з місцевою владою, ОТГ, які є засновниками навчальних закладів усіх форм освіти. "Ми дуже сподіваємося, що за допомогою нового уряду, нових керівників регіонів, спільно з засновниками, спільно з ОТГ ми можемо все-таки працювати з питаннями доступності до дошкільної освіти, можливо не лише шляхом побудови нових дитячих садочків, а також шляхом урізноманітнення форм здобуття дошкільної освіти", - сказала Новосад.
        За напрямок дошкільної освіти, середньої освіти в МОН відповідатиме новопризначена заступниця міністра освіти та науки Любомира Мандзій. Як вона зазначила на пресконференції, зміни в дошкіллі означають зміни в базовому компоненті дошкільної освіти, а також підвищення престижності праці вихователів.
          "У нас є базовий компонент дошкільної освіти, і він трохи відстає від Нової української школи, тобто випускники дошкільних закладів не зовсім готові до Нової української школи. Ми власне будемо працювати над тим, щоб базовий компонент дошкільної освіти відповідав стандарту початкової освіти. Для цього ми маємо підвищити кваліфікацію вихователів в дошкільних закладах, навчити їх нових методик, і почати розвивати ті компетенції, відповідно віку дитини, які будуть потрібні в НУШ", - додала Мандзій.

Немає коментарів:

Дописати коментар